Latter i skolen

I skolen skal vi le for at:

  • Styrke fællesskabet
  • Undgå mobning
  • Øge indlæringsevnen og kreativiteten
  • Få mere koncentrerede børn
  • Styrke børnenes selvtillid
  • Få glade børn
  • Have raske børn

I starten af 2002 fik jeg den ide, at hvis jeg kunne få en skoleklasse til at le sammen i en gruppe, ville det bl.a. styrke det sociale fællesskab og ad den vej kan vi måske undgå mobning. Ikke alene kan vi måske undgå mobning, børnene skulle ifølge min teori også blive mere koncentrerede og motiverede samtidig med at indlæringsevnen og kreativiteten øges.

Det mest nærliggende var at spørge min egen datter Sofie i daværende 5.A. om jeg måtte kontakte klasselæreren Susanne for at høre, om hun var interesseret i at prøve latteryoga – Sofie sagde ja, og det gjorde Susanne også. I marts måned 2002 startede vi en tirsdag morgen. Jeg fortalte 5.A. om Madan Kataria, og den ”simulerede, stimulerede latter” (”fake it until you make it” – eller på dansk ”simuler til du ler”), altså den kunstigt startede latter. Vi lavede en masse latterøvelser: Vi var i Tivoli i rutschebanen, i radiobilerne, i Mariehønen. Vi legede farlige løver, hilste på hinanden, pegede fingre og meget mere. Børnene syntes det var sjovt. Jeg gik derfra med en god fornemmelse.

Ugen efter fortalte Susanne mig, at da eleverne skulle starte anden lektion den tirsdag morgen, hvor vi havde lavet latter, var eleverne opmærksomme og gik uden kommentarer i gang med dagens opgaver. Jubiiii ….

I september 2002 var 5.A. blevet til 6.A. og en torsdag morgen startede med latteryoga. Da jeg spurgte om de kunne huske, hvad jeg havde fortalt dem et halvt år tidligere, opremsede børnene til min store overraskelse og glæde alt det jeg havde fortalt dem i marts. Vi havde en skøn morgen med latter og leg. I januar 2003 lo vi atter og denne gang havde vi Hedehusene Avis på besøg. Endnu en succes – se mere under ”Artikler”.

I maj 2003 udvidede vi med energi- og hovedpineprogrammet. Det var dejligt.

Jeg tror på, at latteryoga kan give os alle en langt bedre hverdag, og at latteryoga kan give os rolige, sunde, afbalancerede børn, der med energi, kreativitet, koncentration og godt humør bliver parate til at yde en bedre indsats og løse de opgaver der stilles.

Min drøm er, at skolebørn starter dagen med bare 5-10 minutters latter. Hvilken drøm må det ikke være for læreren at have glade, motiverede, kreative, koncentrerede og videbegærlige børn siddende parate til at modtage undervisning?

Hvem er jeg?
Hvorfor le?
Hvor kommer latteren fra?
Foredrag om latter
Skolelatter
Referencer
Hedehusene Latterklub
Instruktøruddannelsen
Artikler
Billeder
Kontakt